Case Study – SEO dla cateringu dietetycznego

Pod koniec 2021 roku rozpoczęliśmy współpracę z klientem z branży cateringu dietetycznego. Jest to duży catering z Białegostoku prowadzący dostawy niemalże w całej Polsce. Już podczas pierwszych rozmów z klientem zaczęła się nam rysować koncepcja strategii działań, której realizacja pozwoliła na zwiększenie ruchu na stronę klienta o 200% – ale po kolei.

Analiza

Zaczęliśmy od szczegółowej analizy potrzeb klienta. Głównym celem klienta było zwiększenie ekspansji swoich usług na kluczowe miasta. Otrzymaliśmy listę 26 miast, wraz z określonymi priorytetami, a wśród nich: Białystok – w celu umocnienia pozycji w ,,rodzinnym mieście”, Ełk – jako nowy rynek zbytu oraz oczywiście Warszawa – jako ten główny obszar do ,,podbicia” w dalszej perspektywie. O ile z dwoma pierwszymi priorytetami, wiedzieliśmy, że nie będzie większego problemu, o tyle Warszawa wydawała się być problematyczna z oczywistych względów – największa konkurencja. Jednak jak wiadomo wszystko jest możliwe, wystarczy tylko odpowiednio dużo czasu, pieniędzy i umiejętności. 

Zatem zaczęliśmy od analizy słów kluczowych w oparciu o otrzymaną listę miast. Skupiliśmy się na dwóch głównych frazach: ,,catering dietetyczny [nazwa miasta]” oraz ,,dieta pudełkowa [nazwa miasta]”. Sprawdziliśmy jak wygląda popularność tych dwóch fraz w poszczególnych miastach, gdyż w pewnych regionach Polski znacznie bardziej popularne były zapytania z frazą ,,catering dietetyczny”, a w innych zaś z frazą ,,dieta pudełkowa”. Mając to na uwadze mogliśmy przystąpić do planowania zoptymalizowanych pod słowa kluczowe treści na podstrony dla każdego z miast.

Zanim jednak przystąpiliśmy do tworzenia treści, musieliśmy poświęcić jeszcze trochę czasu na szerszą analizę. Przyjrzeliśmy się stronie klienta, pod kątem optymalizacji technicznej, zawartości treści oraz jakości linków zewnętrznych. Strona była bardzo wolna, grafiki niezoptymalizowane, brakowało podstawowych tagów meta title i meta description, opisów alt, a treści na stronie nie zawierały słów kluczowych. Dodatkowo do strony prowadziło zaledwie kilka średniej jakości linków zewnętrznych. 

Następnie przeanalizowaliśmy strony internetowe konkurencji, pod względem optymalizacji i zastosowanych tam rozwiązań. Przeanalizowaliśmy treści na stronach pod względem nasycenia słowami kluczowymi. Sprawdziliśmy też gdzie pozyskują wartościowe linki.

Strategia i działania

Mając już pełny obraz sytuacji rozpoczęliśmy dokładne planowanie strategii pozycjonowania strony klienta. W styczniu 2022 zaczęliśmy wdrażać zmiany na stronie. Na początku należało zadbać o podstawy, czyli optymalizacja strony i przygotowanie do dalszych działań związanych z link buildingiem. Zadbaliśmy o kwestie techniczne oraz contentowe – odpowiednie nasycenie treści słowami kluczowymi, uzupełnienie opisów itp. Zgodnie z oczekiwaniami klienta, aby rozpocząć promocję biznesu w konkretnych miastach, postanowiliśmy również przygotować podstrony dedykowane każdemu z miast. Zatem, jako element strategii linkbuildingowej, stworzyliśmy treści i zaprojektowaliśmy 26 podstron dedykowanych konkretnym miastom oraz 12 podstron dla oferowanych przez catering diet, aby jeszcze bardziej zwiększyć zasób słów kluczowych.  W momencie, gdy zakończyliśmy optymalizację samej strony mogliśmy rozpocząć działania off-site.

W lutym 2022 rozpoczęliśmy pierwsze działania związane z linkowaniem. Strategia link buildingu zakładała publikację wartościowych artykułów o tematyce żywienia/diet, na lokalnych portalach dobrej jakości. Artykuły na portalach z konkretnego regionu linkowały do odpowiedniej podstrony miasta np. publikacja na portalu warszawskim linkowała do podstrony Warszawy itd. Pozwoliło to nie tylko zbudować pozycję na frazy dla konkretnych miast, ale również pozyskać dodatkowy ruch z artykułów, który miał szansę konwertować. 

W międzyczasie klient zdecydował się również na odświeżenie layoutu strony. Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy nowy szablon.  Dzięki przemyślanemu zaprojektowaniu UX strona stała się jeszcze bardziej atrakcyjna dla użytkowników. Wdrożenie nowej strony dało nam też możliwość naprawienia kliku dodatkowych bolączek w zakresie optymalizacji oraz pozwoliło jeszcze bardziej przyspieszyć działanie strony.

Wyniki

Linkowanie

Tak jak wspomniałem wcześniej, do strony klienta prowadziło zaledwie kilka linków pochodzących ze średniej jakości stron. Realizacja zaplanowanej przez nas strategii link buildingu, polegającej na publikacji artykułów na popularnych regionalnych portalach pozwoliła zwiększyć liczbę domen odsyłających o kilkanaście razy. 

Dzięki pozyskiwaniu linków z wartościowych miejsc ogólna ocena strony klienta (domain rating) wzrosła z 0 do 25.

Pozycje

Rozbudowa strony pozwoliła nam również na zwiększenie zasobu słów kluczowych. Początkowo strona rankowała na około 500 fraz, z czego 10 fraz na pozycjach 1 – 3 (były to głównie frazy brandowe) oraz 5 fraz na pozycjach 4 -10. W kilka miesięcy udało nam się zwiększyć całkowity zasób słów kluczowych trzykrotnie oraz zwiększyć liczbę fraz kluczowych w top 3 do około 40, natomiast na pozycjach 4-10 do około 50.

Po pół roku naszej pracy udało nam się zdobyć wysokie pozycje dla kliku kluczowych miast dla klienta. Należy mieć na uwadze fakt, że wcześniej strona klienta na wiele z tych fraz w ogóle nie była widoczna w Google. W ciągu 6 miesięcy udało nam się zdobyć pozycje top 3, a czasami nawet top 1, dla kilku istotnych dla klienta miast. W przypadku Warszawy udało nam się wspiąć na 6 pozycję, co było nie lada wyzwaniem biorąc pod uwagę jak duża jest tam konkurencja.

Ruch

Wszystkie te działania przełożyły się na zwiększenie ruchu na stronę klienta o 200%. W pewnym momencie strona zaczęła generować ruch o wartości około 2000 $. Oznacza to, że aby pozyskać ruch tej wielkości przy wykorzystaniu reklam płatnych, w przeliczeniu na złotówki, należałoby miesięcznie na reklamy płatne wydawać ponad 8000 zł. 

Podsumowanie

Nasza współpraca trwała około rok, jednak już w ciągu zaledwie 6 miesięcy udało nam się osiągnąć świetne wyniki. Zwiększyliśmy ruch na stronie kilkukrotnie. Wypracowaliśmy wysokie pozycje dla kluczowych dla klienta miast, dzięki czemu zwiększyliśmy tam sprzedaż, łagodząc tym samym skutki szalejącego kryzysu. To też pokazuje, jaką wartość ma dobrze wypozycjonowana strona i ile dają odpowiednio prowadzone działania seo.

Dodaj komentarz